یزدفردا "رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نامه رییس جمهور تصریح كرد: تشخیص موارد خلاف قانون اساسی در حوزه تقنین، یعنی وظیفه اصلی مجلس، منحصرا به عهده شورای نگهبان است و ورود رئیس قوه مجریه به این عرصه اعتبار قانونی ندارد.

به گزارش سرویس پارلمانی  یزدفردا "رئیس مجلس با بیان اینكه، از اخطار رئیس جمهور به قوه مقننه، از طریق رسانه‌ها مطلع گردیدم، تاكید كرد: این اخطار به دلایلی وجاهت قانونی ندارد.

وی با تاكید بر اینكه براساس اصل 57 قانون اساسی، قوای سه گانه استقلال دارند، اظهار داشت:طبق اصل 91 قانون اساسی تشخیص موارد خلاف قانون اساسی در حوزه تقنین، یعنی وظیفه اصلی مجلس، ‌منحصرا بر عهده شورای محترم نگهبان است و ورود رییس قوه مجریه در این عرصه اعتبار قانونی ندارد.

لاریجانی گفت: استناد رئیس جمهور در این اخطار، به ماده 15 قانون اختیارات ریاست جمهوری مصوب سال 1365 می‌باشد كه مستند به اصل 113 قانون اساسی قبل از بازنگری است كه در آن اصل "تنظیم روابط قوای سه گانه" جزء وظایف رییس‌جمهور در نظر گرفته شده بود، حال آن‌كه در بازنگری قانون اساسی، ‌این اختیارات از رییس جمهوری سلب و به وظایف و اختیارات رهبری اضافه گردیده و بر همین اساس وقتی در دولت قبل بحث اخطار به قوه قضاییه و سپس تنظیم لایحه جدید اختیارات ریاست جمهوری مطرح شد، با ایراد شورای نگهبان مواجه گردید: "شمول دستگاه‌های حكومتی در مورد خبرگان رهبری و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه و هر مقام و دستگاه دیگری كه قانون اساسی به آنها اختیار و وظیفه‌ای داده است، نسبت به تشخیص، برداشت، نوع، كیفیت اعمال این اختیار و مسوولیت، خلاف اصول مربوط به قانون اساسی شناخته شد." بنابراین استناد به قانون مصوب سال 1365 جهت اخطار به مجلس شورای اسلامی وجاهت ندارد.

رئیس مجلس یادآور شد: علاوه بر قانونی نبودن اخطار، موضوع اخطار نیز كه به تغییرات لایحه بودجه ضمن بررسی در مجلس مربوط می‌شود، وجاهت قانونی ندارد، طبق اصل 71 قانون اساسی "مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی می‌تواند قانون وضع نماید" و وفق اصل 52 قانون اساسی: " بودجه سالانه كل كشور به ترتیبی كه در قانون مقرر می‌شود از طرف دولت تهیه و برای رسیدگی و تصویب به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌گردد و هرگونه تغییر در ارقام بودجه نیز تابع مراتب مقرر در قانون خواهد بود" و هم‌چنین ماده 145 آیین‌نامه مجلس تصویب و تغییر یا تكمیل هر طرح یا لایحه‌ای را در حوزه اختیارات كمیسیون‌ها و مجلس قرار داده استوی ادامه داد: لذا لوایح دولت از جمله لایحه بودجه و طرح‌های نمایندگان در مسیر بررسی، تصویب یا رد می‌شود و یا اصلاح و تغییر و تكمیل تصویب می‌شود و به ندرت عینا تصویب می‌گردد.بنابراین اگر مصوبه با قانون اساسی یا شرع مقدس تغایری داشته باشد، شورای محترم نگهبان مسوول اظهارنظر است و حتی اگر مجلس به دلایل مختلف مصلحت كشور را در همان مصوبه بداند، مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر نهایی خواهد داد. لذا این موقف نمی‌تواند محل ایراد رییس جمهور باشد و پس از تصویب نهایی لازم الاجرا است؛ البته اگر دولت در عمل به مشلكی برخورد كند، می‌تواند اصلاحیه تقدیم مجلس نماید و اجازه جدیدی درخواست كند. لاریجانی تاكید كرد: اینجانب به عنوان رییس مجلس، حتی اگر از حیث كارشناسی با مصوبه‌ای مخالف باشم طبق ماده 17 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس وظیفه دفاع از اجرای قانون و حفظ منزلت مجلس را بر عهده دارم و این امر به دلیل ایجاد عدالت در كشور است كه محور آن قانون است. وی با بیان اینكه نه این مصوبه و نه هیچ تصمیم بشری دیگری را چه لایحه دولت باشد و چه مصوبه مجلس،‌ مصون از خطا نمی‌دانم و لزومی هم نمی‌بینم كه از جزییات بودجه مصوب دفاع كنم اظهار داشت: این حق مجلس است و مطابق اصل 71 قانون اساسی " مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی می‌تواند قانون وضع كند" و تغایر یا عدم تغایر مصوبات مجلس با قانون اساسی نیز با شورای محترم نگهبان است كه پس از طی مراحل، همه باید مطیع قانون باشند.

رئیس مجلس خاطر نشان كرد: در زمینه تغییرات زیاد در لایحه كه ادعا شده است شكل لایحه به طرح تبدیل گردیده، متاسفانه واحد در نظر گرفته شده توسط رئیس جمهور كاملا غیرمتعارف است، ‌چه در لایحه بودجه خلاف سنوات گذشته 1190 پروژه ملی را به استانی تبدیل شده بود كه مجلس به دلایل متعدد آن را به جایگاه پروژه‌های ملی بازگرداند، اما رئیس جمهور این تصمیم را 1190 تغییر لحاظ كرده اند. و همین طور حدود 300 مورد تغییر مربوط به حذف ردیف دستگاه‌های مختلف در لایحه دولت می‌باشد كه نظیر سال گذشته، مجلس آن ردیف‌ها را احیاء نمود.

وی افزود: در زمینه هدفمندكردن یارانه‌ها، دولت لایحه‌ای مستقل تقدیم مجلس شورای اسلامی نمود كه در آن سه سال برای اجرا در نظر گرفته شده است، و نشان می‌دهد این لایحه از جنس اقدامات یكساله (بودجه سالانه) نیست، و مجلس بیش از سه ماه قبل از تقدیم لایحه، كمیسیون ویژه‌ای را مشخص نمود و تا كنون با حضور وزراء و مسوولین مربوطه صدها ساعت وقت صرف بررسی طرح تحول و این لایحه نموده است و نمایندگان مجلس نمی‌توانستند در قالب رسیدگی به لایحه بودجه، بررسی لایحه مهم فوق‌الذكر را از نیمه راه قطع نمایند، زیرا بسیاری از نمایندگان و متخصصین كه همگی بر تاثیرات شدید تورمی آن اذعان دارند، در مورد زوایای مختلف آن ابهام داشتند، مخصوصا در شرایطی كه صنایع و كشاورزی كشور نیازمند مساعدت جدی هستند تا دچار ركود بیشتر نشوند. مجلس مصلحت ندانست كه در این مقطع موضوع را بدون كارشناسی وارد بودجه سال آینده نماید.

لاریجانی با اشاره به اصلاحیه رئیس جمهور در مورد لایحه بودجه 88 تصریح كرددر این لایحه آمده بود،با توجه به همزمانی بررسی لایحه بودجه سال 1388 كل كشور و لایحه هدفمندسازی یارانه‌های انرژی و نظر به امكان اصلاحات احتمالی از سوی مجلس شورای اسلامی در لایحه هدفمندسازی یارانه‌های انرژی و مواجهه با كمبود زمان در انجام اصلاحات لازم در لایحه بودجه سال 1388، اصلاحات ذیل در لایحه بودجه به عمل آید: "درآمد حاصل از هدفمند كردن یارانه‌های انرژی به شماره طبقه‌بندی 130409 حذف می‌گردد". و همین‌طور پیشنهاد دادید كه سقف منابع درآمدی از صندوق ذخیره ارزی افزایش و 60000 میلیارد ریال از سقف اعتبارات هزینه‌ای و تملك‌دارایی‌های سرمایه‌ای كسر گردد". لذا دولت خود، پیشنهادی ارائه نموده است كه در صورت حذف یارانه‌ انرژی به چه نحو بودجه به تصویب برسد و در اصلاحیه مذكور اشاره‌ای به اضافه نمودن بودجه یارانه‌ها ننموده است.

رئیس مجلس گفت: در زمینه یارانه كالاهای اساسی، نمایندگان دولت اعلام كردند كه مبلغ 4720 میلیارد تومان سهم یارانه‌ها در لایحه عبارت است از 4000 میلیارد تومان بودجه سال جاری یارانه‌ها و 18 درصد تورم ناشی از طرح هدفمند كردن یارانه‌ها، كه با توجه به حذف هدفمند كردن یارانه‌ها، هنوز مبلغ یارانه‌ها حداقل 300 میلیارد تومان بیش از بودجه سال 87 است، در حالی كه بسیاری از كالاهای اساسی از جمله قیمت جهانی گندم در سال آینده حدود نصف قیمت سال جاری پیش‌بینی می‌شود.

وی اظهار داشت: در زمینه اصلاح حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به رغم اصلاح كاملا مناسب حقوق بازنشستگان كشوری براساس قانون مدیریت خدمات كشوری در سال 87،‌ متاسفانه در لایحه دولت برای سال 88 هیچ اقدامی را درباره مسوولان قانون تامین اجتماعی پیشنهاد نكرده، در حالی كه تاخیر در این اصلاح هم از نظر اجرای عدالت اجتماعی محل اشكال بود و هم حقوق بخش مهمی از بازنشستگان عزیز نادیده گرفته می‌شد. لذا مجلس شورای اسلامی مقرر كرد بخشی از سهام شركت‌های دولتی برای یكبار به سازمان تامین اجتماعی واگذار گردد و سازمان مذكور از طریق فروش و سود آنها این نقیصه اساسی لایحه بودجه سال 88 را جبران نماید تا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت گردد.

لاریجانی تصریح كرد: كرارا ادعا شده است كه مصوبه مجلس، لایحه بودجه را دچار بهم ریختگی و عدم انسجام نموده است. در حالی كه به هم ریختگی وقتی است كه ردیف‌های قانونی دستگاه‌ها بلاوجه حذف می‌گردد و علی رغم مصوبه مجلس در سال 87، دولت بر راه خویش می‌رود. حال آن‌كه مطابق اصل 53 قانون اساسی " كلیه دریافت‌های دولت در حساب خزانه‌داری كل متمركز می‌شود و هم پرداخت‌ها در حدود اعتبارات مصوب به موجب قانون انجام می‌گیرد" و برای 290 ردیف مربوط به دستگاه‌هایی كه به موجب قانون تاسیس شده‌اند مجوزی برای حذف وجود ندارد و اقدام مجلس كاملا قانونی و منطبق با قانون اساسی است.

وی با بیان اینكه بودجه (جاری و عمرانی) در مصوبه مجلس نسبت به لایحه دولت، حدود 7 درصد كاهش داشته است تصریح كرد: در مورد ادعای عدم رعایت آیین‌نامه داخلی مجلس است كه پرواضح است بر طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، اجرای آن بر عهده رییس جلسه است و ربطی به مرجع بیرونی ندارد، مخصوصا ادعای حذف یارانه‌ها با دو سوم آراء حاضرین هیچ وجاهت قانونی ندارد؛ چه تصویب بند 31 بودجه مربوط به یارانه‌ها، به دلیل تغایر با قانون برنامه دو سوم آرا نیاز دارد نه حذف آن!

لاریجانی خاطر نشان كرد:رئیس جمهوردر نامه خود اعلام كرده اند بودجه دولت تقسیم بر كارمندان 20 میلیون تومان است اما بودجه مجلس را بر عدد نامعلومی تقسیم كرده (شاید تعداد نمایندگان) و به 240 میلیون تومان رسیده‌اند! در حالی كه بودجه دولت تقسیم بر وزراء ، 5000 میلیارد تومان و بودجه مجلس تقسیم بر كاركنان مجلس تنها سی میلیون تومان است.یعنی مقسم شما باید یك سنخ باشد یا هر دو بودجه به كارمندان و یا هر دو بودجه به مسوولین (وزراء یا نمایندگان) تقسیم گردد! هرچند اصولا این گونه مباحث به عنوان اخطار در شأن آن جایگاه نمی‌باشد.

متن كامل پاسخ رئیس مجلس به نامه رئیس جمهور

در پی انتشار نامه اخطار "محمود احمدی‌نژاد" به رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص فرایند رسیدگی به لایحه بودجه سال 88 کل کشور، دکتر علی لاریجانی به مفاد این نامه پاسخ داد.

به گزارش یزدفردا "متن نامه دکتر لاریجانی بدین شرح می باشد:

جناب آقای دکتر احمدی نژاد

ریاست محترم جمهوری

با سلام و تبریک میلاد با سعادت پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه و امام جعفر صادق علیه السلام، از اخطار جنابعالی به قوه مقننه، موضوع نامه شماره 243308 مورخ 24/12/87 ابتدا از طریق رسانه ها مطلع گردیدم، پیرامون این نامه نکاتی در خور توجه وجود دارد که به اطلاع می رساند:

نکته اول: اخطار جنابعالی به دلایل ذیل وجاهت قانونی ندارد:

1) براساس اصل 57 قانون اساسی، قوای سه گانه استقلال دارند.

2) طبق اصل 91 قانون اساسی تشخیص موارد خلاف قانون اساسی در حوزه تقنین، یعنی وظیفه اصلی مجلس، منحصرا به عهده شورای محترم نگهبان است و ورود رئیس قوه مجریه به این عرصه اعتبار قانونی ندارد.

3) استناد جنابعالی در این اخطار، به ماده 15 قانون اختیارات ریاست جمهوری مصوب سال 1365 می باشد که مستند به اصل 13 قانون اساسی قبل از بازنگری است که در آن اصل «تنظیم روابط قوای سه گانه» جزء وظایف رئیس جمهور در نظر گرفته شده بود، حال آنکه در بازنگری قانون اساسی، این اختیارات از رئیس جمهور طلب و به وظایف و اختیارات رهبری اضافه گردیده است (بند 7 اصل 110 قانون اساسی) و بر همین اساس وقتی در دولت قبل بحث اخطار به قوه قضاییه و سپس تنظیم لایحه جدید اختیارات ریاست جمهوری مطرح شد مطابق بند «د» نامه 2944/30/82 مورخ 17/2/82 شورای نگهبان به ریاست مجلس شورای اسلامی با ایراد شورای نگهبان مواجه گردید:

«شمول دستگاه های حکومتی در مورد خبرگان رهبری و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه و هر مقام و دستگاه دیگری که قانون اساسی به آنها اختیار و وظیفه ای داده است نسبت به تشخیص، برداشت، نوع، کیفیت اعمال این اختیار و مسئولیت، خلاف اصول مربوط به قانون اساسی شناخته شد».

بنابراین استناد به قانون مصوب سال 1365 جهت اخطار به مجلس شورای اسلامی وجاهت ندارد.

نکته دوم: علاوه بر قانونی نبودن اخطار، موضوع اخطار نیز که به تغییرات لایحه بودجه ضمن بررسی در مجلس مربوط می شود، وجاهت قانونی ندارد، طبق اصل 71 قانون اساسی «مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع نماید» و وفق اصل 52 قانون اساسی: «بودجه سالانه کل کشور به ترتیبی که در قانون مقرر می شود از طرف دولت تهیه و برای رسیدگی و تصویب به مجلس شورای اسلامی تسلیم می گردد و هرگونه تغییر در ارقام بودجه نیز تابع مراتب مقرر در قانون خواهد بود» و همچنین ماده 145 آیین نامه مجلس تصویب و تغییر یا تکمیل هر طرح یا لایحه ای را در حوزه اختیارات کمیسیون ها و مجلس قرار داده است، لذا لوایح دولت از جمله لایحه بودجه و طرح های نمایندگان در مسیر بررسی، تصویب یا رد می شود و یا با اصلاح و تغییر و تکمیل تصویب می شود و به ندرت عینا تصویب می گردد. لذا اگر مصوبه با قانون اساسی یا شرع مقدس تغایری داشته باشد، شورای محترم نگهبان مسئول اظهارنظر است و حتی اگر مجلس بدلایل مختلف مصلحت کشور را در همان مصوبه بداند، مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر نهایی خواهد داد. لذا این موقف نمی تواند محل ایراد رئیس جمهور باشد و پس از تصویب نهایی لازم الاجرا است البته اگر دولت در عمل به مشکلی برخورد کند، می تواند اصلاحیه تقدیم مجلس نماید و اجازه جدیدی درخواست کند.

اینجانب، به عنوان رئیس مجلس، حتی اگر از حیث کارشناسی با مصوبه ای مخالف باشم طبق ماده 17 قانون آیین نامه داخلی مجلس وظیفه دفاع از اجرای قانون و حفظ منزلت مجلس را برعهده دارم و این امر بدلیل ایجاد عدالت در کشور است که محور آن قانون است. بنده نه این مصوبه و نه هیچ تصمیم بشری دیگری را چه لایحه دولت باشد و چه مصوبات مجلس، مصون از خطا نمی دانم و لزومی هم نمی بینم که از جزییات بودجه مصوب دفاع کم چه این حق مجلس است و مطابق اصل 71 قانون اساسی «مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند» و تغایر یا عدم تغایر مصوبات مجلس با قانون اساسی نیز با شورای محترم نگهبان است که پس از طی مراحل، همه باید مطیع قانون باشند؛ ولی برای آنکه نشان دهم دعاوی

مطرح شده علاوه بر اینکه مرجع قانونی در تعیین آنها مجلس است، از مبنای عقلانی کافی نیز برخوردار است به چند نمونه اشاره می کنم.

نمونه نخست: در زمینه تغییرات زیاد در لایحه که اعاد شده است شکل لایحه به طرح تبدیل گردیده، متاسفانه واحد در نظر گرفته شده توسط جنابعالی کاملاً غیر متعارف است، چه در لایحه بودجه خلاف سنوات گذشته 1190 پروژ ملی را به استانی تبدیل شده بود که مجلس بدلایل متعدد آن را به جایگاه پروژه های ملی باز گرداند و جنابعالی این تصمیم را 1190 تغییر لحاظ نموده اید! و همینطور  حدود 300 مورد تغییر مربوط به حذف ردیف دستگاه های مختلف در لایحه دولت می باشد که نظیر سال گذشته مجلس آن ردیف ها را احیاء نمود.

نمونه دوم: در زمینه هدفمند کردن یارانه ها، دولت لایحه ای مستقل تقدیم مجلس شورای اسلامی نمود که در آن سه سال برای اجرا در نظر گرفته شده است و نشان می دهد این لایحه از جنس اقدامات یک ساله (بودجه سالانه) نیست. و همانگونه که مطلعید مجلس بیش از سه ماه قبل از تقدیم لایحه، کمیسیون ویژه ای را مشخص نمود و تا کنون با حضور وزراء و مسئولین مربوطه صدها ساعت وقت صرف بررسی طرح تحول و این لایحه نموده است و نمایندگان مجلس نمی توانستند در قالب رسیدگی به لایحه بودجه، بررسی لایحه مهم فوق الذکر را از نیمه راه قطع نمایند زیرا بسیاری از نمایندگان و متخصصین که همگی بر تاثیرات شدید تورمی آن اذعان داردند، در مورد زوایای مختلف آن ابهام داشتند، مخصوصاً در شرایطی که صنایع و کشاورزی کشور نیازمند مساعدت جدی هستند تا دچار رکود بیشتر نشوند. مجلس مصلحت ندانست که در این مقطع موضوع را بدون کارشناسی وارد بودجه سال آینده نماید. ضمن اینکه حضرتعالی در نامه شماره 227164 مورخ 4/12/87، اصلاحیه ای را به مجلس ارسال نمودید که در آن آورده اید:

با توجه به همزمانی بررسی لایحه بودجه سال 1388 کل کشور و لایحه هدفمند سازی یارانه های انرژی و نظر به امکان اصلاحات احتمالی از سوی مجلس شورای اسلامی در لایحه هدفمند سازی یارانه های انرژی و مواجهه با کمبود زمان در انجام اصلاحات لازم در لایحه بودجه سال 1388 اصلاحات ذیل در لایحه بودجه به عمل آید:

درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه های انرژی به شماره طبقه بندی 130409 حذف می گردد. و همینطور پیشنهاد دادید که سقف منابع درآمدی از صندوق ذخیره ارزی افزایش و 60000 میلیارد ریال از سقف اعتبارات هزینه ای و تملک دارائی های سرمایه ای کسر گردد. لذا ملاحظه می نمایید که دولت خود، پیشنهادی ارائه نموده است که در صورت حذف یارانه انرژی به چه نحو بودجه به تصویب برسد و در اصلاحیه مذکور اشاره ای به اضافه نمودن بودجه  یارانه ها ننمودید.

نمونه سوم: در زمینه یارانه ها کالاهای اساسی، نمایندگان دولت اعلام کردند که مبلغ 4720 میلیارد تومان سهم یارانه ها در لایحه عبارت است از 4000میلیارد تومان بودجه سال جاری یارانه ها و 018/0 تورم ناشی از طرح هدفمند کردن یارانه ها، که با توجه به حذف هدفمند کردن یارانه ها، هنوز مبلغ یارانه ها حداقل 300میلیارد تومان بیش از بودجه سال 87 است در حالیکه بسیاری از کالاهای اساسی ازجمله قیمت جهانی گندم در سال آینده حدود نصف قیمت سال جاری پیش بینی می شود.

نمونه چهارم: در زمینه اصلاح حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به رغم اصلاح کاملاً مناسب حقوق بازنشستگان کشوری بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 87، متاسفانه درلایحه دولت برای سال 88 هیچ اقدامی را درباره مشمولان قانون تامین اجتماعی پیشنهاد نکرده، در حالیکه تاخیر در این اصلاح هم از نظر اجرای عدالت اجتماعی محل اشکال بوده و هم حقوق بخش مهمی از بازنشستگان عزیز نادیده گرفته می شد. لذا مجلس شورای اسلامی مقرر کرد بخشی از سهام شرکتهای دولتی برای یکبار به سازمان تامین اجتماعی واگذار گردد و سازمان مذکور از طریق فروش و سود آنها این نقیصه اساسی لایحه بودجه سال 88 را جبران نماید تا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت گردد.

نمونه پنجم: کراراً ادعا شده است که مصوبه مجلس، لایحه بودجه را دچار بهم ریختگی و عدم انسجام نموده است. جناب آقای رئیس جمهور بهم ریختگی وقتی است که ردیف های قانونی دستگاه ها بلا وجه حذف می گردد و علی رغم مصوبه مجلس در سال 87، دولت بر راه خویش می رود. حال آنکه مطابق اصل 53 قانون اساسی کلیه دریافت های دولت در حساب خزانه داری کل متمرکز می شود و همه پرداخت ها در حدود اعتبارات مصوب به موجب قانون انجام می گیرد و برای 290 ردیف مربوط به دستگاه هایی که به موجب قانون تاسیس شده اند مجوزی برای حذف وجود ندارد و اقدام مجلس کاملا قانونی و منطبق با قانون اساسی است.

ضمنا به اطلاع حضرتعالی می رساند بودجه (جاری و عمرانی) در مصوبه مجلس نسبت به لایحه دولت حدود 7 درصد کاهش داشته است.

نمونه ششم: در مورد ادعای عدم رعایت آیین نامه داخلی مجلس است که پرواضح است بر طبق قانون آیین نامه داخلی مجلس، اجرای آن بر عهده رئیس جلسه است و ربطی به مرجع بیرونی ندارد، مخصوصا ادعای حذف یارانه ها با دو سوم آرای حاضرین هیچ وجاهت قانونی ندارد چه تصویب بند 31 بودجه مربوط به یارانه ها، بدلیل تغایر با قانون برنامه دو سوم آراء نیاز دارد نه حذف آن.

نمونه هفتم: مربوط به آخرین اعتراض حضرتعالی است که بیشتر به طنز شباهت دارد! اعلام فرمودید، بودجه دولت تقسیم بر کارمندان 20 میلیون تومان و بودجه مجلس را بر عدد نامعلومی تقسیم کرده (شاید تعداد نمایندگان) و به 240 میلیون تومان رسیده اید! در حالی که بودجه دولت تقسیم بر وزراء، 5000 میلیارد تومان و بودجه مجلس تقسیم بر کارکنان مجلس تنها سی میلیون تومان است!

یعنی مقسم شما باید یک سنخ باشد یا هر دو بودجه به کارمندان و یا هر دو بودجه به مسئولین (وزراء یا نمایندگان) تقسیم گردد! هر چند اصولا اینگونه مباحث به عنوان اخطار در شان آن جایگاه نمی باشد.

آقای رئیس جمهور بخوبی می دانند که کار ملک بر قانونگرایی راست شود و به دلایل پیش گفته، نامه شما اقدامی ندارد.

با احترام

علی لاریجانی


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا